Wydarzenia - strona pimbp

Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna
im. Juliana Prejsa w Chełmży
Przejdź do treści
"Jeśli sądzisz, że w dobie komputerów  
sztuka czytania zanikła,
zwłaszcza wśród dzieci,  
to niezawodny znak, że jesteś MUGOLEM!"
Ten cytat z amerykańskiego tygodnika "Time" pojawiał się na tylnych okładkach polskiego wydania serii książek o Harrym Potterze nieustannie przypominając wszystkim malkontentom, że magia czytania wciąż istnieje. Międzynarodowy sukces książek J.K. Rowling udowodnił, że zarówno wśród dzieci jak i dorosłych wciąż istnieje zapotrzebowanie czytelnicze - potrzeba doświadczania nowych światów wyobrażonych. Potrzeba ta bowiem rodzi się z pragnienia, którego nie wygasza, a które często wręcz podsyca, nowoczesna technologia – pragnienia doświadczenia, przeżycia pewnych emocji związanych z pobudzeniem intelektualnym, zachwytem estetycznym, lub możliwością identyfikacji. Wszystko to może zaoferować literatura. W literackim świecie przedstawionym dziecko może przeżywać przygody, które niedostępne są dla niego w świecie rzeczywistym, doświadczać wzruszeń, obcować z pięknem języka, czy zachwycić się niesamowitością wydarzeń przedstawionych w fabule. Właśnie dlatego czytanie jest czymś magicznym. A któż z nas nie chciałby doświadczyć nieco magii? Najmłodsi czytelnicy doskonale wiedzą, co oznacza świat literatury - rozumieją, że każda kartka to nowa przygoda, dlatego też są najliczniejszą grupą czytelniczą pojawiającą się w bibliotekach. Chętnie uczestniczą także w zajęciach, które oferują instytucje kulturalne. Jest to potencjał, który łatwo może zostać zmarnowany, ale o ile dorośli - to jest rodzice, nauczyciele, pedagodzy i pracownicy instytucji kulturalnych dostrzegą go i postanowią pielęgnować - mogą uzyskać niesamowite rezultaty – zasiane ziarno może wydać plon w postaci świadomych nie tylko konsumentów, ale i współuczestników kultury wrażliwych na wartość artystyczną, estetyczną, intelektualną, ale także społeczną dzieła. Szczególnie istotne jest to w niewielkich ośrodkach miejskich takich jak Chełmża, w których działanie lokalnych instytucji ma szansę zadziałać tylko i wyłącznie we wsparciu organizacji użytku publicznego oraz oddolnych działań mieszkańców. Takie działania i instytucjonalno-społeczne kooperatywy są wspaniałym przykładem tego, jak na szczeblu lokalnym można zmieniać przestrzeń, w której się żyje.
W oparciu o takie idee powstał projekt Czytelniczej Gry Miejskiej stworzonej we współpracy Filii Dziecięcej i Młodzieżowej- Powiatowej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Juliana Prejsa z Hufcem Związku Harcerstwa Polskiego im. Antoniego Depczyńskiego w Chełmży. Członkowie zespołu projektowego postanowili walczyć ze stereotypami na temat najmłodszego pokolenia. Często mówi się, że dzieci w dzisiejszych czasach w ogóle nie czytają, Internet zalewają memy z podpisami "Wiesz co to zabawa na podwórku? To znaczy, że miałeś wspaniałe dzieciństwo!", współczesnych nastolatków określa się jako leniwych i niechętnych do wszelkich aktywności wiążących się z koniecznością odejścia od komputera, ale czy jest to prawdziwy obraz pokolenia? A może, żeby zachęcić dzieci do działania wystarczy pokazać im ciekawe działanie? Czas uruchomić wyobraźnię! Niech podwórkiem stanie się całe miasto, niech toczą się w nim przygody tak niesamowite jak te, które pojawiają się w ulubionych książkach, po drodze niech czekają tajemnice do odkrycia, zagadki do rozwiązania, szyfry do złamania, ukryte sekretne podpowiedzi do odnalezienia, niech towarzyszą nam osoby o takiej samej wyobraźni, które też chcą poczuć ten dreszcz emocji... Jednym słowem - zagrajmy w grę miejską! Brzmi ciekawie? Dla dzieci i nastolatków także i to nie tylko w teorii...
12 maja tego roku odbyła się w Chełmży I Czytelnicza Gra Miejska, w której uczestniczyli mieszkańcy miasta. Uczestnicy grali na dwóch trasach – Pierwszej - dla uczniów I – III klasy szkoły podstawowej - o fabule powiązanej z serią książek "Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai" Martina Widmarka oraz drugiej - dla uczniów od 4 klasy szkoły podstawowej do 15 roku życia - opartej o fabułę siedmiu powieści fantasy J.K. Rowling o przygodach Harry'ego Pottera. Sama gra zaczęła się w sobotę o 9 rano, jednak przygotowanie do gry trwało dłużej - na kilka tygodni przed grą niemal zniknęły z półek książki powiązane z trasami gry! To najlepszy dowód na to, że dla młodego pokolenia niesamowite fabuły rozgrywają się nie tylko na ekranie. Nasza fabuła rozgrywała się na terenie miasta Chełmży, które na parę godzin stało się dla jednej trasy Hogwartem wraz z terenami mu przylegającymi - Zakazanym Lasem na "Stolbudzie", boiskiem quidditcha na „Kozich łączkach” oraz Hogsmeade w okolicy "Tumskiej Przystani", dla drugiej przyjaznym Valleby kryjącym wiele nierozwiązanych zagadek i nieodkrytych sekretów jego mieszkańców.
Trasy gry opierały się o metodę harcerską, zawierały więc dużo elementów uczenia poprzez działanie -  uczestnicy, aby wypełnić swoje misje wykonywali zadania, które pozwalały im odkryć nowe informacje. Jednak nie tylko rezultat ich działań był istotny - ale również to w jaki sposób grupy do niego dotarły. Poprzez angażujące zagadki dzieci poznały podstawy kryptologii, działania algorytmu oraz dowiedziały się jak wyznaczać azymut.  A tego wszystkiego nauczyły się po prostu się bawiąc! Wszystkie te czynności wykonywane były w małych grupach dzięki czemu każdy z uczestników mógł się zaangażować w rozwiązywanie zadań, a równocześnie musiał współpracować z resztą. Każda z grup miała jasno postawiony cel, sposób jednak do jego osiągnięcia zależał od decyzji podjętych przez grupę. Dzięki działaniu w drużynach zadaniowych dzieci mogły ćwiczyć jedną z ważniejszych społecznie umiejętności - umiejętność pracy w grupie. Dla każdej z drużyn gra była nie tylko wyzwaniem intelektualnym, ale także wyczynem sportowym – młodsze grupy na swojej trasie pokonały łącznie odległość około 7 kilometrów, a starsze nawet dwukrotnie większą. Była to gra - mądra, angażująca rozrywką w oparciu o współzawodnictwo, ale także niecodzienne przeżycie i okazja do zawarcia nowych przyjaźni.  
Dzieci chętnie wzięły udział w grze, zaangażowały się w pełni, aby przeżyć nową przygodę, a więc jest w nich pasja i chęć do działania, wystarczy umożliwić im realizację tej pasji - pozwolić zaspokoić ciekawość świata. Zachęcamy więc ciebie, rodzicu, abyś poznawał ze swoim dzieckiem nowe literackie światy, a także odkrywał na nowo w twórczy sposób ten rzeczywisty. W twoich działaniach wspierać cię mogą lokalne instytucje kultury, biblioteka dziecięca, harcerstwo... - możliwości jest wiele, wystarczy się na nie otworzyć i poczuć na nowo magię książki i przygody.
pwd. Paulina Kicińska - zastępca komendanta Hufca ZHP Chełmża do spraw programowych
i współorganizatorka I Czytelniczej Gry Miejskiej w Chełmży
BIBLIOTEKA UCZESTNICZY W PROGRAMACH:
Wróć do spisu treści